Je velkou ctí a výsadou létat letadlem se servisním záznamem z 2. světové války, říká pilot Cataliny Jeff Boyling

13.08.2020

Jedním z největších strojů, který se o víkendu 22. a 23. srpna představí divákům v Chebu, bude obojživelný letoun Consolidated PBY „Catalina“. Na západ Čech přiletí z anglického Duxfordu a pyšnit se může úchvatnou historií.

„V roce 2018 jsme s naším strojem oslavili 75. narozeniny a Catalina se může pyšnit neuvěřitelnými příběhy. Postavena byla v roce 1943 pro kanadské letectvo. Během druhé světové války letadlo lovilo nepřátelské ponorky, v noci i ve dne hlídkovalo podél pobřeží západní Kanady. V poválečné době byla naše Miss Pick Up používána krátce jako nákladní letadlo, než se připojila k pátracímu a záchrannému týmu, kde sloužila do roku 1961. Její další role byla vodní bombardér a bojovala s lesními požáry po celé Kanadě, na jihu Francie a v Chile. V 90. letech bylo letadlo zakoupeno pro africký projekt Safari, ale nikdy se nad Afrikou neproletělo. Catalina skončila opuštěná na parkovišti v Nanaimo. Po několika letech byla objevena a v roce 1985 zakoupena šéf pilotem Paulem Warrenem Wilsonem. Od té doby nám dělá radost doma v Duxfordu a samozřejmě také všem milovníkům letadel po celé Evropě,“ říká jeden z pilotů legendárního letadla Jeff Boyling.

Catalina je jedno z nejznámějších letadel 2. světové války. „Je velkou ctí a výsadou létat letadlem se servisním záznamem z 2. světové války. Catalina je pravděpodobně nejvšestrannějším letadlem té doby. Pro mě jako pilota je to hlavně výzva, ale také radost z létání. Například zkušenost s přistáním na sladkou vodu a následné vzlétnutí je něco, na co nikdy nezapomenete,“ popisuje Boyling.

Než se piloti dostanou do kokpitu Cataliny a mohou s ní vzlétnout do vzduchu, musí absolvovat několikadenní kurz. „Začíná to třídenním pozemním kurzem a až pak následuje výcvik letecký. Nejdříve získáváte hodnocení za přistání na zemi a až pak se dostáváte k přistávání na moři. Když dosedáte na vodu nebo z vody vzlétáte do vzduchu, je to úžasný zážitek,“ neskrývá nadšení anglický pilot.

Každé letadlo má svá specifika, kterým se odlišuje od ostatních strojů. „Pro piloty je určitě netradiční to, že kromě řízení letadla rukama, musí používat také kormidelní pedály na zemi, které ovládá nohama. Další zvláštnosti jsou opačné reakce křidélek. Během letu nejprve nakloníte letadlo jedním směrem a nos jde opačným směrem! Kvůli tomu musíte všechny zatáčky začít pomocí pedálů, které se ovládají nohama,“ prozrazuje Boyiling.

Consolidated PBY „Catalina“ bude pro fanoušky letectví v Chebu velkým lákadlem a mohou se těšit na parádní podívanou. „Předvedeme její půvabné linie, prohlédnout si diváci budou moct ve vzduchu i na zemi. Ukážeme její horní a spodní stranu s výstrojí a plováky. Mimochodem koukali jsme na internetu a v Chebu je opravdu krásné letiště. Nikdy jsme tam ještě nebyli a vždy je pro nás příjemný zážitek být na místě, kde budeme úplně poprvé,“ Moc děkujeme za pozvání,“ uzavírá pilot Consolidated PBY „Catalina“ Jeff Boyiling.