Nejlepší válečný ochránce i průzkumník - nesmrtelná legenda Catalina míří do Chebu

Consolidated PBY „Catalina“ je obojživelný letoun, který se stal legendou především v dobách 2. světové války. O jeho dlouhověkosti svědčí fakt, že poslední stroje byly vyřazeny ze služby až v 80. letech minulého století, ale mnohé ještě dnes slouží jako pomocníci hasičských záchranných sborů.

Letoun s člunovým trupem umožňuje starty a přistání jak na vodě, tak i na souši, a to díky zatahovacímu podvozku. Stroj zavedený do služby roku 1936 neoslňoval rychlostí (200 km/h), kterou mu udělovaly 2 motory Pratt +Whitney nebo dostup 4000 m, ale jeho velikou předností byl dolet 4500 km a velká nosnost 1800 kg. Na jedno natankování tak dokáže doletět z Chebu na Island a zpět.

Právě dolet a nosnost předurčovaly stroj k úspěšnému plnění jeho hlavního válečného úkolu. Tím bylo především hlídkování kolem pobřeží, doprovod námořních konvojů a jejich ochrana před ponorkami, průzkum i záchranné akce.

Posádku Catalin tvořilo 9 členů posádky, ke své obraně i útoku měli k dispozici 5 kulometů a k tomu mohli nést 1800 kg hlubinných pum, bomb nebo torpédo. Služba na Catalinách byla náročná, namáhavá a leckdy i dlouhá a jednotvárná. Piloti při ní trávili dlouhé hodiny nad nekonečnou hladinou světových moří a oceánů. Přesto ale byli často hlavními aktéry akcí, z nichž některé doslova vešly do dějin:

Piloti Cataliny našli u Biskaje ztracenou největší německou bitevní loď Bismarck a umožnili tak torpédovým Swordfischům a lodím Royal Navy jeho zničení. V Pacifiku zase včasné odhalení japonského loďstva blížícího se k atolu Midway průzkumnou Catalinou umožnilo U.S. Navy včas zareagovat. V nastalé bitvě ztratili Japonci 4 letadlové lodě s jádrem námořního letectva. Z této ztráty se do konce války nevzpamatovali. Posádky Catalin zachránily na moři velké množství trosečníků z potopených lodí i sestřelených pilotů. Při doprovodech konvojů do Murmanska dokázaly posádky Catalin hlubinnými pumami poškodit nebo potopit mnoho německých ponorek.

Cataliny v rukou svých posádek se tak zaslouženě staly velmi úspěšným a legendárním strojem.

PBY Catalina se stavěla u firmy Consolidated v USA, v Kanadě a v licenci také v SSSR. Dohromady bylo vyrobeno přes 4000 kusů, které sloužily ve 25 státech světa. V Anglii byly také známé pod jménem Canso.